
Dla wielu osób rozmowa kwalifikacyjna może wiązać się z dużym stresem. Martwimy się tym, że powiemy coś nie tak, za słabo się zareklamujemy lub zrobimy złe pierwsze wrażenie. Na szczęście istnieją uniwersalne sposoby, aby poradzić sobie ze stresem i być pewnym siebie na rozmowie kwalifikacyjnej.
1. Zrelaksuj się
Zadbaj o odpowiedni wypoczynek przed rozmową o pracę. Odprężenie i relaks pozwolą na zachowanie spokoju podczas rozmowy. Pamiętaj, że wypoczęty umysł pracuje dużo lepiej i pozwala łatwiej odpowiadać na pytania.
2. Zadbaj o swój wygląd
Do rozmowy o pracę należy być odpowiednio przygotowanym. Elegancki, ale schludny strój oraz zadbanie o swój wygląd zwiększą Twoje szanse na zrobienie na pracodawcy dobrego pierwszego wrażenia.
3. Weź ze sobą niezbędne dokumenty
Zabierz na rozmowę o pracę swoje CV oraz zaświadczenia (np. o ukończeniu szkoleń) – będzie to dla Ciebie duża pomoc podczas opowiadania o swoich umiejętnościach i doświadczeniu zawodowemu
4. Zrób wnikliwy reasearch o firmie
Zapoznaj się z profilem działalności firmy, do której się udajesz. Znajomość oferty i rodzaju działalności firmy pozwala być odpowiednio przygotowanym na pytania, które mogą paść na rozmowie. Niektórzy z pracodawców pytają o samą ofertę a inni nawet o historię firmy oraz o wiele szczegółowych danych, które jednak możesz zdobyć w internecie, dlatego w miarę możliwości spróbuj na chwilę stać się specjalistą w danej dziedzinie.
5. Zadbaj o to, żeby nikt i nic Ci nie przeszkadzało
Przed rozmową o pracę załatw bieżące sprawy, aby być skupionym tylko na rozmowie kwalifikacyjnej. Przed samą rozmową najlepiej wyłącz telefon.
6. Notuj informacje
Weź ze sobą notatnik oraz długopis, bo zapisywanie ważnych informacji, które padną na rozmowie o pracę może zrobić na Twoim przyszłym pracodawcy dobre wrażenie, ponieważ pokazuje to Twój profesjonalizm i zaangażowanie.
7. Pomyśl o co może pytać pracodawca
Istnieją pytania, które często powtarzają się na rozmowach o pracę, np. „Dlaczego chcesz zmienić pracę? Dlaczego chcesz u nas pracować? Jak widzisz siebie w naszej firmie za 5 lat?” – to tylko jedne z wielu pytań, które często padają na rozmowie o pracę. Generalnie warto wiedzieć, co nas motywuje do zmiany pracy, dlaczego chcemy to zrobić i dlaczego wybór naszej kandydatury będzie dla osoby rekrutującej najlepszym rozwiązaniem. Pamiętaj jednak, żeby były to argumenty korzystne dla pracodawcy – na tym etapie najlepiej nie mów o pieniądzach a raczej skup się na pozostałych pozytywach nowej pracy.
8. Uśmiechnij się i pomyśl o swoich pozytywnych stronach
Uwierz w siebie i przypomnij sobie swoje mocne strony. Negatywy zostaw za sobą, bo pozytywne myślenie zawsze jest dobrze odbierane. Ludzie odwzajemniają emocje, które widzą, dlatego na Twój uśmiech często odpowiedzą tym samym. Pozytywne nastawienie do rozmowy o pracę zwiększa szanse, że pracodawca również będzie do nas pozytywnie nastawiony.
9. Przypomnij sobie o własnych osiągnięciach
Przed rozmową pomyśl, jakie są Twoje najważniejsze osiągnięcia zawodowe. W ten sposób stworzysz swoje idealne referencje.
10. Pamiętaj, że nie zachwycisz każdego, ale nie przejmuj się tym
Nie ma ludzi idealnych, dlatego pamiętaj o tym, że czasem choćby największe starania mogą nie wystarczyć, aby kogoś zadowolić. Najważniejsze, aby nie załamywać się i iść dalej!